Fysisk aktivitet fremmer sundhed og trivsel – er 30 minutter om dagen nok?

Fysisk aktivitet fremmer sundhed og trivsel – er 30 minutter om dagen nok?

Fysisk inaktivitet øger risikoen for en lang række sygdomme. Coronaepidemien har betydet et skift i bevægelsesmønsteret og hverdagsmotion. Kan en daglig gåtur på 30 minutter fremme mental og fysisk sundhed – og er det nok?

Sundhedsstyrelsen anbefaler minimum 30 minutters daglig fysisk aktivitet. Forskningen peger på, at al bevægelse tæller - ikke kun for vores fysiske sundhed, men også for vores mentale trivsel.

Bevægelse skal tænkes ind i løbet af dagen og kan udøves som en del af arbejde, fritid eller transport. Coronaepidemien har betydet et skift i rutiner og også bevægelsesmønsteret. Mange af os sidder ned hjemme foran skærmen i mange timer om dagen, motionsaktiviteter er lukkede, og hverdagsmotionen er væk.

Kan en daglig gåtur på 30 minutter fremme mental og fysisk sundhed – og er det nok? I dette oplæg kommer jeg ind på hvad fysisk aktivitet betyder for sundhed og trivsel, og hvor meget der kræves for at opnå en helbredsmæssig effekt.

Kort og godt

Kan bookes

mandag 26/4 formiddag
(Aalborg)
mandag 26/4 eftermiddag
(København V)
mandag 26/4 aften
(Skive)
onsdag 28/4 eftermiddag
(Taastrup)

Kan bookes i

Hovedstaden
Nordjylland
Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland, Lolland og Falster
Midtjylland
Bornholm
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland

Teknisk udstyr

Intet specifik - men kan evt. laves som et online 'walk'n talk' oplæg

Emne

Krop og Sundhed

Målgruppe

Voksne / Adults

Varighed

30-45 minutter

Format

Webinar

Forsker

Christina Bjørk Petersen

Ansættelsessted

Statens Institut for Folkesundhed, SDU

Titel

Lektor, ph.d.