Små tankelæsere: ved babyer hvad andre tænker på?

Små tankelæsere: ved babyer hvad andre tænker på?

Forskere fra Center for Småbørns Kognition ved Københavns Universitet vil tale om, hvordan menneskebørn (i dette tilfælde spædbørn) lærer at navigere i den sociale verden, og hvordan de begynder at forstå andres sind.

Menneskebørn lærer om verden gennem deres interaktion med andre. Fra fødslen har nyfødte en særlig interesse i den sociale verden og foretrækker at se på ansigter snarere/hellere end andre genstande i deres omgivelser. Efterfølgende begynder de at følge retningen som andre mennesker ser i. I deres første år af livet begynder de at forstå, at andre mennesker har sind, og at deres opførsel afhænger af, hvad de tænker. Samtidig er småbørns  forståelse af disse sociale aspekter af adfærd ufuldstændig. For eksempel skjuler de sig ved at holde deres hænder foran deres øjne og synes ikke at forstå, hvordan andre mennesker ser dem.

Denne præsentation vil give et indblik i vores arbejde med, hvordan småbørn begynder at forstå, at andre mennesker har et unikt perspektiv på verden, og at dette kan afvige fra barnets egen.

Kort og godt

Kan bookes

onsdag 24/4 aften (2019)
fredag 26/4 aften (2019)
lørdag 27/4 eftermiddag (2019)
lørdag 27/4 aften (2019)

Kan bookes i

Hovedstaden

Teknisk udstyr

Projektor

Emne

Kultur og Samfund

Målgruppe

Voksne
Unge

Varighed

40 minutter

Forsker

Helle Duplessy

Ansættelsessted

Københavns Universitet

Titel

Research Assistant