Bestil en Forsker-håndbog for foredragsholdere
Du kan læse håndbogen fra ende til anden eller klikke på de punkter i indholdsfortegnelsen, du vil hoppe direkte til:
1. Inden du tilmelder dig
- Hvad er Bestil en Forsker?
- Hvorfor deltage?
- Hvem kan blive foredragsholder?
- Hvor meget tid kræver det?
- Honorar, transport og refusion
- Hvem bestiller foredragene?
- Online-foredrag
2. Sådan tilmelder du dig
3. Når du har tilmeldt dig
4. Sådan skriver du en god foredragsbeskrivelse
5. Kontakt
1. Inden du tilmelder dig
Hvad er Bestil en Forsker?
Bestil en Forsker er en del af Forskningens Døgn – en årligt tilbagevendende videnskabsfestival arrangeret af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Foredragsordningen giver dig som forsker mulighed for at stille et eller flere foredrag til rådighed for offentligheden under festivalugen.
Formålet er at bringe forskere og befolkning tættere sammen og vise, hvordan forskning og innovation er med til at løse samfundets udfordringer.
I 2025 deltog over 18.000 danskere i et af de 508 afholdte Bestil en Forsker-foredrag.
Forskningens Døgn 2026
Festivalen åbner den 17. april og løber frem til 26. april.
Hvorfor deltage
At være med i Bestil en Forsker giver dig mulighed for at:
- dele din viden med nye målgrupper
- styrke dine formidlingskompetencer
- få nye perspektiver på din forskning
Forskere, der har deltaget i ordningen tidligere, har haft stor glæde af deres deltagelse. Som en af deltagerne udtrykte det:
“ Det at gå i dialog med brugerne er, efter min mening, noget af det vigtigste, forskningen skal kunne (...) Det skærper også min egen forskning, i og med at jeg skal formidle til andre målgrupper.”
– Bente Jensen, professor i uddannelsesvidenskab på Danmarks Pædagogiske Universitet
Med din deltagelse i Bestil en Forsker er du desuden med til at kvalificere den offentlige debat.

Hvem kan blive foredragsholder?
Du kan blive foredragsholder i Bestil en Forsker, hvis du:
- er ph.d.-studerende, har en ph.d.-grad, er kandidatansat som videnskabelig assistent eller arbejder med forskning som en af dine primære opgaver (eller har tilsvarende kvalifikationer)
- er ansat i en offentlig eller privat virksomhed, hvor forskning er en primær opgave
- maksimalt har været ansat for syv år siden (du kan søge om dispensation for ansættelsesperioden)
- kan præsentere forskningsbaseret viden og formidle den engagerende
Deltagelse i ordningen sker for ét år ad gangen, og vi kan gensidigt og til enhver tid ophæve vores samarbejde.
Hvor meget tid kræver det
Festivalen varer en uge, men du vælger selv, hvor mange foredrag du stiller op med, hvilke dage og tidspunkter du kan, hvor i landet du stiller op, og om du tilbyder fysisk eller digitalt format.
Du kan desuden begrænse antallet af gange, du ønsker at blive bestilt.
Som en del af ordningen får du som foredragsholder tilbud om at deltage i en online formidlingsworkshop for forskere. Her du kan blive skarpere på, hvordan du engagerer dit publikum og deler din viden på en måde, der vedkommer andre.
Honorar, transport og refusion
Som forsker får du ikke honorar for at holde foredrag eller indgå i Bestil en Forsker-ordningen. Men det forventes, at den, der booker dit foredrag, dækker dine transportomkostninger, hvis dit ansættelsessted ikke gør det.
Se aftaler med universiteter og professionshøjskoler nedenfor:
- Universiteterne: Dækker transportudgifter for ansatte (aftale siden 2016). Hvis du er i tvivl eller har spørgsmål til, hvordan du får refunderet dine transportudgifter, skal du kontakte dit universitets økonomiafdeling.
- Professionshøjskoler: Dækker transportudgifter for egne forskere (aftale siden 2020).
Du afregner på samme måde som ved andre arbejdsrelaterede rejser.
Hvem bestiller foredragene
Alle, som kan samle 20 personer og stille et lokale til rådighed, har mulighed for at bestille dit foredrag.
Det kan være alt fra privatpersoner, biblioteker, lokale foreninger, skoler og gymnasier, virksomheder eller kommunale afdelinger.
Online-foredrag
Når dit foredrag bestilles til digitalt format, er det bestilleren, der har ansvaret for det tekniske.
Dette inkluderer at oprette en digital begivenhed, invitere dig, sætte dig ind i platformen, invitere deltagere og mere.
2. Sådan tilmelder du dig
Tilmeldingsproces
Hvis du har lyst til at deltage i Bestil en Forsker, kan du tilmelde dig med et (eller flere) foredrag.
Tilmelding foregår via Forskningens Døgns hjemmeside, hvor du udfylder en formular med oplysninger om dig selv og dit foredrag.
Når du har tilmeldt dig, modtager du en bekræftelse fra os.
Oplysninger du skal give
I formularen bliver du bedt om at oplyse:
- en kort beskrivelse af dit foredrag (se en vejledning længere nede)
- målgruppe og emneområde
- hvor i landet du kan stille op
- tidspunkter, hvor du er tilgængelig
- format (fysisk, webinar eller begge). Du skal vælge format for hvert tidspunkt, hvor du ønsker at stille op. På den måde kan du let sammensætte dit eget program under Bestil en Forsker.
- Kontaktinformation og personlige oplysninger (som ikke offentliggøres)
Ønsker du et maksimum antal foredrag, kan du skrive det til os på: bestilenforsker@bestilenforsker.dk.
GDPR og persondata
Når du deltager i Bestil en Forsker, behandler Bestil en Forsker-administrationen dine oplysninger på vegne af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Offentligt vises kun dit navn, din stilling og dit ansættelsessted, når dit foredrag udbydes.
Dine kontaktoplysninger deles kun med administrationen og rekvirenten, når dit foredrag bliver bestilt. Oplysningerne gemmes alene med henblik på eventuel deltagelse næste år.
I forbindelse med Bestil en Forsker kan dit navn, din stillingsbetegnelse og dit ansættelsessted blive nævnt på Forskningens Døgns og Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside og sociale medier. Oplysningerne vil også kunne blive brugt i forbindelse med presseomtale.
Ofte stillede spørgsmål
Jeg har tidligere deltaget og vil gerne tilbyde samme foredrag igen – skal jeg udfylde alt forfra?
Nej. Kontakt os på bestilenforsker@bestilenforsker.dk. Så kan dit tidligere foredrag genaktiveres.
Hvorfor står der “titel” to steder i formularen?
“Foredragets titel” er navnet på foredraget, mens “titel” længere nede henviser til din akademiske eller professionelle titel.
Hvilket billede skal jeg uploade?
Vælg et billede, der passer til dit foredrag og illustrerer emnet på en måde, der giver folk lyst til at bestille dit foredrag. Vi anbefaler, at du ikke uploader et portræt af dig selv eller en graf fra din forskning. Hvis du mangler et passende billede eller er i tvivl om ophavsret, hjælper vi gerne.
3. Når du har tilmeldt dig
Når dit foredrag bliver bestilt
Du modtager en bekræftelse fra os, når dit foredrag bliver bestilt. Den indeholder oplysninger om:
- hvem der har bestilt foredraget
- tidspunkt og sted (eller platform)
- kontaktinformationer på dig og bestilleren af foredraget
Derefter aftaler du og den, der har bestilt foredraget, selv de sidste detaljer. Vi anbefaler, at I aftaler:
- et præcist tidspunkt for foredraget
- hvor du skal møde op (enten digital platform eller adresse, lokale mm.)
- hvem publikum er
- hvor mange der kommer
Når dit foredrag bestilles, er det vores opgave at få logistikken med bestillinger, tid og afstand til at gå op.
Bestilleren har ansvaret for det praktiske samt den tekniske afvikling, især ved online foredrag.
Vigtige datoer i 2026
- 26. januar: Deadline for din tilmelding til Bestil en Forsker
- 7. februar – 13. marts: Dit foredrag kan bestilles af befolkningen
- 17. april: Videnskabsfestivalen Forskningens Døgn åbner
- 20.– 26. april: Foredragsugen
I december eller januar kontakter vi dig med henblik på at stille op igen. Du kan selvfølgelig vælge at springe over, og du kan til en hver tid vælge at få slettet dine kontaktoplysninger og foredragsbeskrivelse.
Markedsføring af dit foredrag
Vores ambition er, at alle foredrag bliver bestilt.
Vi markedsfører Bestil en Forsker bredt, men du kan også selv hjælpe med at finde det helt rigtige publikum til dit foredrag ved at:
- dele dit foredrag på egne sociale medier
- kontakte relevante skoler, biblioteker eller foreninger
- bruge kommunikationskanalerne på din arbejdsplads
Jo mere synligt dit foredrag er, desto større er chancen for, at det bliver bestilt.
Husk at tage højde for GDPR, hvis der tages fotos eller videooptages under foredraget. Se vejledning her.

4. Sådan skriver du en god foredragsbeskrivelse
Når du har lagt dit foredrag på forsk.dk, læser vores journalister det igennem og giver dig evt. feedback.
Her får du 3 gode råd til, hvordan du kan beskrive dit foredrag, så det vækker størst interesse hos din målgruppe.
Råd 1) Find dit hovedfokus
Inden du begynder at skrive selve foredragsbeskrivelsen, så gør dig klart, hvad du vil fortælle om. Du kan ikke nå at fortælle alt om din forskning, så hvilke elementer vil være mest interessante for dit publikum?
For at finde dit hovedfokus kan du bruge fortællesætningen: “Jeg vil fortælle, at…”
Nu har du eksempelvis sætningen:
- Jeg vil fortælle, at de historier og billeder, vi omgiver os med, påvirker vores syn på os selv og på omverdenen.
Eller sætningen:
- Jeg vil fortælle, at genteknologien CRISPR kan bruges til at redigere vores gener, og om 50 år kan vi med CRISPR måske helbrede kræft og cystisk fibrose.
Når din fortællesætning sidder i skabet, har du en rød tråd for dit foredrag, som du kan bruge som den bagvedliggende struktur i din foredragsbeskrivelse.
Råd 2) Brug relevanskriterierne som værktøj
Når du skriver foredragsbeskrivelsen, bør den fange målgruppens opmærksomhed i de første to - tre linjer.
Brug relevanskriterierne til at få idéer: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, konflikt, fascination, mytedrab, fremtiden og konstruktivitet.
Skitser for eksempel i de første to linjer:
- et relevant problem for målgruppen (identifikation) eller samfundet (væsentlighed), som din forskning måske kan bidrage med en løsning til (konstruktivitet).
- en opsigtsvækkende påstand, som er relevant for dit foredrag (fascination, konflikt, mytedrab).
- en ultrakort beskrivelse af et muligt fremtidsscenarie (fremtiden) eller mulige metoder til at løse udfordringer og problemer (konstruktivitet).
Husk, du kan bruge styrkemarkører såsom ‘måske’, ‘sandsynligvis’ eller ‘forhåbentligt’ til at inkludere dine forbehold i den meget korte indledning.
Eksempler:
Selvfølgelig er Jorden flad!
Hvad nu hvis det var rigtigt, at Jorden er flad, at der aldrig har været mennesker på Månen, at Andreas Mogensen aldrig har fløjet i rummet? (Fascination og konflikt)
Kan din kloak blive smart?
Og hvorfor får vi vand på gaden, hvis det regner for meget? Har du aldrig været ude at svømme i Københavns havn? I løbet af det sidste årti har ingeniørerne været i gang med at gøre din kloak smartere, så din kælder bliver tør, og fiskene i vandløbene bliver gladere. (Identifikation og konstruktivitet)
Fortællinger fra havets mikrober
Encellede organismer udgør allermest liv i havet og er derfor afgørende for Jordens økosystem, klimaet, fiskeriet og biodiversiteten. Samtidig gemmer de på et utal af forunderlige, skøre og imponerende fortællinger. (Væsentlighed og fascination)
Råd 3) Find på en fængende overskrift
Dit foredrag kommer til at indgå i et katalog med mange andre foredrag.
For at få din målgruppe til at klikke på og læse om netop dit foredrag er det vigtigt, at du forsøger at gøre din overskrift så appetitvækkende som muligt. Samtidig skal den være konkret og dækkende for indholdet i dit foredrag – og gerne kort, da det gør den lettere for folk at afkode.
Forsøg for eksempel at:
- skrive en æggende og dækkende overskrift – den skal pirre læserens nysgerrighed, men skal også være tro mod dit foredrag
- gøre din overskrift konkret – det gør den lettere at forstå
- bruge aktive verber – det giver din overskrift liv og energi
- bruge billeddannende ord – dette gør overskriften interessant og spændende
Eksempler på overskrifter:
- Hvad er tid? (kort og konkret)
- Hvorfor leger børn ikke udenfor længere? (’leger’ = aktivt verbum)
- Barske bønder kæmpede mod stridbare høvdinge (’kæmpede’ = aktivt verbum. Og ’barske bønder’ og ’stridbare høvdinge’ er billeddannende adjektiver og navneord)
- Grønlænderne gemmer på en guldgrube af viden (konkret, aktivt verbum og billeddannende navneord)
5. Kontakt
Bestil en Forsker administreres af videnskabsmediet Videnskab.dk på vegne af Forskningens Døgn under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Har du spørgsmål til Bestil en Forsker-ordningen, kan du kontakte Videnskab.dk på:
📧 bestilenforsker@bestilenforsker.dk
📞 +45 29 74 52 31
Vi sætter stor pris på feedback og vil hellere end gerne hjælpe med alle spørgsmål, du sidder inde med.